ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )

42

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )

پشم به كرمان روى و تأخير نكنى . » آوانس در 19 دسامبر 1725 گزارش داد كه : به تازگى مردى به نام سيد احمد خان با سپاهيان فراوان به كرمان آمده است . بيگلربيگى پيشين ولى محمدخان از كرمان گريخته به بم نزد ميرزا ابوالحسن رفت . مردم كرمان با كلانترشان محمد حسين از سيد احمدخان با آغوش باز استقبال كردند و او بسيار از اين حسن استقبال خشنود گشت . و به كلانتر خلعتى گرانبها داده بيشتر كارهاى مهم كرمان را در كف كفايت او گذاشت . گفته مىشد كه نايب پيشين حاجى عباس بيگ براى بى طرف ماندن به قلعهء شهر عقب نشسته است . اما سيد احمدخان به زور قلعه را تسخير و حاجى عباس بيگ را زندانى و اموالش را مصادره كرده است . هنگام ورود سيد احمدخان به كرمان آوانس در كرمان نبود اما چون زمزمهء آمدن سيد احمدخان بر سر زبانها افتاد با شتاب به كرمان بازگشت تا دربارهء دعاوى شركت هلند ( واك ) با او سخن گويد اما زمانى به كرمان رسيد كه سيد احمدخان با كلانتر شهر براى تسخير قلعهء بم به آن صوب رفته بود . در اين لشكركشى بيشتر دارائى حاجى عباس بيگ را با خود برده و در غيبت خود مردى به نام محمد جعفر بيگ را به نيابت خود برگماشته بود . چون ماندن آوانس در كرمان به سود واك نبود به مدير شركت هلند خبر داد كه : من در 12 دسامبر 1725 كرمان را ترك كردم زيرا حتى در اين زمان غالبا راه براى عبور يك تن هم بسته است و ماندن من در كرمان موجب نخواهد شد كه واك بتواند به گردآورى پشم پردازد ، چون حمل و نقل پشم امكان ندارد . آوانس در 27 ژانويه 1726 با نامه‌اى از نايب سيد احمدخان ، محمد جعفر سلطان خطاب به پيتر اتلام به گمبرون آمد . در اين نامه نايب كالاهاى گوناگونى براى مخدوم خود سفارش داده بود . در همين ماه ژانويه سيد احمدخان خود را شاه خوانده به نام خود سكه زد و همهء كارهائى را كه براى مقام شاه لازم است انجام داد . وى ولى محمدخان را زندانى